torsdag 18 oktober 2007

Här är det...

Många av er har påpekat för mig att det saknas ett bi...
Här är det:




Hälsningar, Sonja

Livstid

Hej!
Här kommer länken till livstid-texten:

http://download.microsoft.com/download/1/1/5/1158f9d7-0a38-4579-9e6f-51302ff19637/LivstidElevmaterialMicrosoft2005.pdf

Hälsningar, Sonja

WoW - Namn i den virtuella världen




Här kommer några frågor till WoW-texten:
Hur gör ni när ni ska hitta på namn till chat-sidor etc.?
Blir man mer intresserad i personer som har ett spännande namn?
Avslöjar påhittade namn någonting om hur personen är i verkligheten?

Du behöver inte svara på alla frågor! Man skriv gärna någon fundering kring den virtuella världen och glöm inte att skriva ditt namn!

mvh Sonja

onsdag 17 oktober 2007

Grupp 4: Lill-Carro, Heda, Johannes, Simon, Linnéa, Rebecka

Här ska ni lämna era kommentarer!
Titta lite närmare på följande avsnitt i texten och skriv dina funderingar kring följande frågor

Dissad snubbe
Exemplet "Dissad snubbe" handlar om en kille. Omedvetet tänker vi ofta bara på att flickor kan råka illa ut på nätet.
1) Varför tänker vi så?
2) Det finns många killar som lägger ut utmandande bilder på sig själva, men det talas det inte lika mycket om. Får det samma konsekvenser? Varför/Varför inte?

Nu kan jag inte ens låtsas för mamma
1) Har du egna konton och egen chat?
2) Vet personalen i så fall vad som skrivs där?
3) Vat du vad som skrivs där?
4) Bör det finnas "frizoner" som inte andra (elever/lärare/föräldrar) kan se?

Jag hatar att läsa böcker
1) Var går egentligen gränsen för fusk?
2) Tycker du att det är OK att klistra in text för att sedan gå in och ändra?
3) Vem är det egentligen man lurar när man fuskar, läraren, sig själv eller sina klasskamrater?



När du har svarat på dessa frågor, gå in i vårt gemensamma diskussionsforum kring WoW/namn i den virtuella världen.

Hälsningar, Sonja
PS: glöm inte att alltid skriva namn!/ds

Grupp 3: Emma, Yvonne, CD, Oskar, Matilda

Här ska ni lämna era kommentarer!
Titta lite närmare på följande avsnitt i texten och skriv dina funderingar kring följande frågor

Fan vilken fest det var igår hemma hos Emma
1) Vad ska personen i texten göra nu? Spelar det någon roll om det är en tjej eller kille?
2) Om du kom över pinsamma bilder på någon, skulle du då skicka dem till dina kompisar?
3) Vad skulle du göra om personen som skrivit texten var din kompis?

Jag har bytt nummer, men det fortsätter ändå
1) Vad tycker du om att det inte går att spåra anonyma SMS om man inte polisanmäler ärendet?
2) Är anonyma SMS en tjänst som teleoperatörerna borde ta bort?

Det är inte djurens fel
1) Kan du se att det är en bluff, och i så fall hur?
2) Skulle du gå på en liknande annons om den fanns i en tidning?
3) Vad tycker du om att spela på känslor i liknande (riktiga) annonser?

När du har svarat på dessa frågor, gå in i vårt gemensamma diskussionsforum kring WoW/namn i den virtuella världen. Hälsningar, Sonja

PS: glöm inte att alltid skriva namn!!!!!/ds

Grupp 2: Thilda, Elin, Anna, Amanda, Erik

Här ska ni lämna era kommentarer!
Titta lite närmare på följande avsnitt i texten och skriv dina funderingar kring följande frågor

Vadå? Har du inte lagt ut någon bild på dig själv?
"Vadå? Har du inte lagt ut någon bild på dig själv?" är ett bra exempel på hur grupptryck kan se ut. Om alla gör något är det mycket lättare att rättfärdiga det för sig själv.

1) Vilken bild får du av personen i exemplet?

Lite får man stå ut med
1) Har han/hon rätt?
2) Vet man alltid vad man ger sig in i om man väljer att publicera en bild på nätet?
3) Vilken bild får du av den som uttalar sig?
4) Är det en kille eller en tjet?

Vråltorsk
1) Känner du till liknande exempel hur man kan luras av reklam?


När du har svarat på dessa frågor, gå in i vårt gemensamma diskussionsforum kring WoW/namn i den virtuella världen.

Hälsningar, Sonja

PS: glöm inte att alltid skriva namn!!!!!/ds

Grupp 1: Karan, Fabian, CJ, Ante, Lucas

Här ska ni lämna era kommentarer!
Titta lite närmare på följande avsnitt i texten och skriv dina funderingar kring följande frågor

Det känns liksom fel
1) Varför fortsätter hon att lägga ut bilder på sig själv?
2) Vad borde hon göra?
3) Kan du identifiera dig med tjejen i exemplet?
4) Hur tror du hennes liv ser ut?
5) Förstår du henne?

Spegel, Spegel
1) Är du medveten om hur bilder görs om, dels för att göra kändisar vackrare men även för att bättre stämma överens med tidningens syfte.

Förr längtade jag efter att logga in
1) På vilket sätt kan nätet vara en flykt
2) Har du sett, hört talas om eller varit utsatt för mobbning eller trakasserier på nätet?

När du har svarat på dessa frågor, gå in i vårt gemensamma diskussionsforum kring WoW/namn i den virtuella världen.

Hälsningar, Sonja

PS: glöm inte att alltid skriva namn!/ds

Glöm inte era namn!

Hej igen!
Vad bra att alla hittade hit! Glöm inte att skriva era namn när ni publicerar en kommentar, annars står det bara "anonym sa..." och då vet man inte vem som har skrivit kommentaren. Hur tycker ni att det fungerar i era grupper?
Hälsningar Sonja

Hej nätsmart-gruppen

Hej!
Genom att vi jobbar bland annat med kommunikation via internet, så tänkte jag att ni ska redovisa er flexibla studieuppgift med en blogg. (-:
Hälsningar Sonja