onsdag 17 oktober 2007

Grupp 2: Thilda, Elin, Anna, Amanda, Erik

Här ska ni lämna era kommentarer!
Titta lite närmare på följande avsnitt i texten och skriv dina funderingar kring följande frågor

Vadå? Har du inte lagt ut någon bild på dig själv?
"Vadå? Har du inte lagt ut någon bild på dig själv?" är ett bra exempel på hur grupptryck kan se ut. Om alla gör något är det mycket lättare att rättfärdiga det för sig själv.

1) Vilken bild får du av personen i exemplet?

Lite får man stå ut med
1) Har han/hon rätt?
2) Vet man alltid vad man ger sig in i om man väljer att publicera en bild på nätet?
3) Vilken bild får du av den som uttalar sig?
4) Är det en kille eller en tjet?

Vråltorsk
1) Känner du till liknande exempel hur man kan luras av reklam?


När du har svarat på dessa frågor, gå in i vårt gemensamma diskussionsforum kring WoW/namn i den virtuella världen.

Hälsningar, Sonja

PS: glöm inte att alltid skriva namn!!!!!/ds

31 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fattar vi =)
//thilda :D

Anonym sa...

1. : Att den personen genast lägger ut en blid på sig själv . Personen tycker att det är pinsamt att han/hon inte har lagt ut en bild tidigare . // Mathilda.Wasteby

Anonym sa...

1.för att personen kanske inte tycker att det är nödvändigt!!!//Sköder

Anonym sa...

1) Jag tror att personen inte vill, men grupptrycket fick säkert en innverkan. Jag skulle inte förvåna mej om tjejen eller killen la in en bild på sej själv till sisst. Men det var säkert en pedofil eller nått som ville att hon skulle lägga ut en bild på sej själv. //amanda

Anonym sa...

1) Nästa alla lägger ut bilder på sig själva på t.ex. Lunar Bilddgobken. Man följer nog med grupptrycket, för att alla anndra gör det , Men sen som amanda sa så är det kanske pedifiler som vill att man ska visa sig för han. Så man ska vara försiktig ! // anna

Anonym sa...

2) Jag tycker absolut att hon har rätt. Visst jag tror inte att dom som lägger ut bilder på sig själv vet riktigt vad dom gör. Men dom borde värkligen ta reda på det först. Det kan vara så attdom lägger ut bilder för att dom vill visa att dom vågar, eller kanske för att dom behöver komplimanger för att må bra. Men hur bra mår man igentligen om en gubbe på 57 år ger dig en fin komentar?Helt sjukt. Jag tror det är en tjej som har fått mycket bra komplimanger av sina föräldrar, om att dom duger som dom är. Det är en som inte har behovet av att lägga ut bilder på sig själv för att få fina komentarer utan hon har eget självförtroende och vill gärna dela med sej . det tycker jag är en bra person// amanda

Sonja sa...

Roligt att se att så många är på gång.Det är roligt att läsa era inlägg. Kämpa på!

Anonym sa...

3) Jag vet folk som har blivit utsatta för liknande händelser kanske inte så extrema, men endå samma sårt kan man säga. Jag tycker det är skit taskigt och det är faktiskt att lura folk när man gör så. men vem har inte gått förbi en reklam skylt där det står smsa gratis till alla och sen med pytteliten täxt i ena hörnet: innom våra nät. Hmm ärligt lägg av det är lika bra att skriva allt med stora bokstäver. Det är mycker roligare med ärliga figurer.//amanda

Anonym sa...

2)
Asså , man ska bara lägga ut bilder på sig själv om man själv vill det, och inte följa grupptrycket för mycket. För man ska ju inte känna sig tvingad till att göra det.
Sen så måste man veta vilka risker som finns när man gör det , som t.ex. att bilden aldrig försvinner från internet utan alltid finns kvar där, så man vet nog inte riktigt vad man ger sig in på.

Om den som säger till mig att jag ska lägga ut en bild på mig, så tror jag att jag kommer tycka att den inte riktigt vet vad den håller på med, och bara för att den vil visa sig hur cool som helst. Det är ju inte så specigelt kul om någon annan får tag på min bild och ändrar om den på något konstigt sätt.

//anna

Anonym sa...

jag håller med dig anna, det kan inte vara specielt kul om bilden kommer i någon annans händer. om det så bara är en bild på ditt ansikte så finns det så bra program att det ser värkligt ut. Jätte läskigt faktiskt//amanda

Anonym sa...

3)
Reklamer ska man verkligen INTE lita på !
Nästa allt som står i reklam ska man ta en extra koll på igen , innan man bestämmer sig för att ladda ner dendär låten extra som man tyckte var så himla bra eller det där temat som man så gärna skulle vilja ha. För nästan alltid står det i små, små bokstäver längst ner på sidan att det kostar si och så mycket pengar. Det är ju bara ett försök på att lura människor på pengar!
Hoppas inte att det är så många som går på det, utan tänker till en extra gång innan dom gör som dom gör.
// anna

Anonym sa...

1) Jag tycker att om man lägger ut bilder på internet så får man skylla sig själ. Den kommer alltid vara kvar där , det spelar ingen roll om den som har lagt ut det tar bort den från sidan där man har lagt ut den på , den kommer alltid vara kvar. Man vet aldrig vilka som har tagit bilderna. // Thilda.w

Anonym sa...

Jag håller med dej med amanda.
Tänk om en pedofil tar en bild av en själv och sen ändrar den och kasnke tom söker upp dej , på sms, lunar eller vad det nu kan vara. Jag hade verkligen blivit LIIIIIVRÄDD om det hade hänt mig ! // anna

Anonym sa...

NEJ! Man vet aldrig var bliden kan ta väger , det kan vara vem som helst som har tagit bilden/bilderna .// thilda.w

Anonym sa...

jag tycker att mathilda har rätt för altså man kopierar ju bilder det är ju normalt att kopiera bilder av en kompis som man tycker är fin. Det är säkert lika naturligt för en pedofil att kopiera bilder (naturligt för dom i deras ögon) men dom tycker också att det är väldigt kul att föra vidare dom bilderna, och det är nog ganska svårt att ta bort flera hundra bilder från sidor som du inte känner igen, som du inte vet vad dom heter och som du inte har en aning om vart dom ligger.//amanda

Anonym sa...

Jag håller samtidigt med Mathilda också. För numera så vet vi ju vilka risker som finns när man lägger ut bilder på sig själv på internet, så man får väll kanske ta och skylla sig själv lite med om man nu gör det , "/ .
Men det är ju hemskt att det finns gubbar som håller på att tittar på småtjejer för den delen med! :O
// anna *

Anonym sa...

Ja jag tycker också att man får skulla sig själv man har ju tagit risken ..//amanda

Anonym sa...

1) Ja . jag känner folk som har råkat ut för det. Jag tycker att det är riktigt elakt. Det är dålig stil , dom bara lurar folk på penger. Man har rätt att stämma dom ! // thilda.w

Anonym sa...

Jag håller med Amanda. Man faller för lätt för grupptrycket ! // thilda.w *

Anonym sa...

Det är rätt Anna =) // Thilda.W*

Anonym sa...

Ja och hade vi bott i USA hade säker det gått bra, men nu bor ju vi i sverige :P //amanda

Anonym sa...

1, Den personen kanske så småningom lägger ut en bild på sig själv för hon/han klarar troligtvis inte att stå emot grupptrycket. //Elin

Anonym sa...

2,
Jag tror att det är en tjej som har skrivit detta. (Hon snackar ju om att det "inte" är gamla gubbar som tittar på bilderna) Eftersom alla bilder som man lägger ut på internet aldrig försvinner tror jag inte att denna tjejen är medveten om det när hon uppmanar andra att göra det eller när hon gör det själv. Jag tror att denna presonen är en persom med mycket lågt självförtroende som kanske "behöver" dessa komplimanger, som hon säger att hon får, för att stärka sitt självförtroende. Jag tror också att denna personen är en väldigt svag person som inte kan stå emot grupptryck. Vadå "lite får man stå ut med" om man väljer att inte lägga ut en bild över huvud taget behöver man inte stå ut med något alls ju!!! //Elin Ed

Anonym sa...

Oops ,, (jag svarade på fråga två fel , jag trodde att den handlade om den första artikeln.. )//elin

Anonym sa...

2, Jag tycker själv att det är väldigt korkat att lägga ut bilder på sig själv på internet så jag kan väl hålla med denna personen lite. (Som jag sa innan) Eftersom alla bilder som man lägger ut på internet aldrig försvinner tror jag inte att denna tjejen är medveten om det när hon lägger ut dom. Om hon hade varit det skulle hon varit rätt korkad. Jag tror att denna personen är en person som är väldigt medveten om vad som kan hända om man lägger ut en bild på nätet. Jag skulle nästan gissa på att denna personen är en kille eftersom han kallar tjejen som lagt ut bilderna för "bruden" och man kan ju se lite på sättet att skriva om det är en kille eller tjej. (sådär, nu blev det rätt!) // Elin Ed

Anonym sa...

3, Man kan ju luras på många olika sätt av reklam. De kan ha mixtrat med bilder, eller att de lovar vissa resultat om man använder sig av "prudokten" m.m. Ett exempel är ju alla grejer som de har på TV shoppen. //Elin

Anonym sa...

Jag håller med er., det är lätt för vissa att falla för grupptryck. // elin ed.,

Anonym sa...

Det är vad jag tycker med, Amanda, vissa tjejer lägger ju ut sina bilder för att de vill ha komplimangerna!! ,, / elin .,

Anonym sa...

Det är ju mest personer med väldigt lågt självförtroende som gör det .. ! / elin., * ^^

Anonym sa...

Jag håller elin den personen måste ha otroligt lågt självförtroende, men igentligen borde man ju tänka sej för. Även om man har lågt självförtroende , blir man värkligen glad om en gammal gubbe säger något fint till dej? har det värkligen någon betydelse?. asså jag tycker värkligen dom borde tänka sej för innan dom lägger ut bilder. Det finns alltid någon som tycker om en, sök komplmanger hoss den i stället, det kan vara en vän en pojkvän eller en förälder. Tänk först..//amanda

Anonym sa...

Fasst asså jag tycker att vi tycker ungefär samma sak, (: //amanda